نکات کلیدی در طراحی هدایای تبلیغاتی

جمعه 12 فوریه 2016 | 2,778 بازدید

امروزه از هدایای تبلیغاتی به عنوان فروشندگان خاموش نام برده می‌شود و این نشان از قدرت و قابلیت‌های بی‌نظیر نهفته در هدیه تبلیغاتی است. اما چه اتفاقی در کشور ما افتاده که این عنصر قدرتمند، به ابزاری ناکارآمد و پرهزینه تبدیل شده است و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. هر روزه شاهد رد و بدل شدن هدایای تبلیغاتی تکراری و غیرمفید هستیم که صاحبان کسب و کار برای تولید آن‌ها بودجه‌های فراوانی اختصاص داده‌اند. برای اثربخش بودن هدایای تبلیغاتی مورد پیشنهاد است تا نکات کلیدی زیر مدنظر قرار گیرد.

Gift

نکات کلیدی در طراحی هدایای تبلیغاتی

۱- هدیه باید یا در شأن هدیه دهنده و یا در شأن هدیه گیرنده باشد و بهتر آن است که در شأن طرفین باشد.

۲- هدیه باید به لحاظ مادی ایجاد سوءتفاهم ننماید و توقع افراد را برای سال‌های آتی بالا نبرد و هدیه دهنده نیز از اهداء آن به افراد مختلف با جایگاه‌های متنوع اجتماعی ترس و دلهره به واسطه بروز سوءتفاهم نداشته باشد. آیا واقعا می‌توانیم یک هدیه‌ی گران قیمت را به یک مسئول دولتی بدهیم بی‌آن‌که سوءتفاهم و سوءبرداشتی پیش بیاید؟!

۳- هدیه باید اثر عاطفی روی مشتری بگذارد و از آن به نیکی یاد کند و از بیان دریافت آن به دیگران احساس نگرانی و اضطراب نداشته باشد. به عنوان مثال آیا یک خانم می‌تواند بدون نگرانی به همسرش بگوید که فلان شرکت به عنوان هدیه‌ی تبلیغاتی به او یک سکه‌ی بهار آزادی، گوشی موبایل، لپ‌تاپ و یا حتی در مواقعی یک دسته گل زیبا داده است؟! آیا آن خانم احتمال سوءبرداشت از طرف همسرش را نمی‌دهد؟!

۴- هدیه باید به گونه‌ای طراحی شود که مشمول زمان نگردد و امکان اهداء آن در طول سال وجود داشته باشد. بهتر می‌دانید که خیلی از هدایا به صورت فصلی و مناسبتی تولید می‌شوند که امکان اهداء آن‌ها را در زمان‌های دیگر غیرممکن می‌سازد. چنان‌چه این هدایا به لحاظ تعداد کاملا حساب شده تولید شوند، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر اضافه بیایند و بخواهید در دیگر زمان‌ها هدیه بدهید، با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

۵- کاربرد و استفاده از هدیه به گونه‌ای باشد که تاریخ مصرف نداشته باشد.

۶- هدیه باید به گونه‌ای طراحی شود که در اثر گذر زمان، حتی‌الامکان بر ارزش‌اش افزوده شود. به عنوان مثال یک اثر هنری، در اثر زمان ارزشمندتر خواهد شد. یک کتاب، یک دست نوشته، یک عکس پرخاطره و امثال آن‌ها.

۷- باید اصول تبلیغات غیرمستقیم در آن رعایت شود و از بکارگیری تبلیغات مستقیم پرهیز گردد. افراد هدیه را به خاطر هدیه بودنش دریافت می‌کنند و اظهار تمایل به استفاده از آن را دارند نه به واسطه‌ی تبلیغات آن. از این رو بهتر است تا به زیباترین شکل ممکن، اصول تبلیغات غیرمستقیم در طراحی هدایای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد.

۸- هدیه باید به گونه‌ای باشد که چنان‌چه هدیه گیرنده بخواهد تعداد بیشتری از آن را دریافت نماید، احساس شرمندگی نکند و تصور ایجاد سوءتفاهم نداشته باشد. به عنوان مثال اگر شما از شرکتی یک کیف چرم زیبا و گران قیمت دریافت کرده باشید، آیا می‌توانید درخواست دو عدد دیگر از آن‌ها را برای دیگر شرکاء خود داشته باشید؟! در بسیاری از اوقات پاسخ منفی است، چرا که با خود می‌گوید طرف مقابل در دلش خواهد گفت که چقدر پررو و بی‌جنبه هستید!

۹- هدیه باید به گونه‌ای باشد که چنان‌چه به هر دلیلی هدیه گیرنده درخواست بیشتری از آن را نمود، هدیه دهنده را ناراحت و عصبانی نکند، بلکه وی را خوشحال نماید و از اهداء تعداد بیشتری به فرد استقبال نماید. شما هدایای تبلیغاتی را به گونه‌ای طراحی می‌کنید تا در طرف مقابل تاثیر بگذارد و آن را مجذوب شما سازد و از قضا تمایل دارید ابزار حرفه‌ای در معرفی شما به دیگران باشد. اگر شخصی تا این اندازه مجذوب هدیه‌ و رفتار حرفه‌ای شما شده باشد و بخواهد که این هدایا را به دیگر افرادی که شما به آن‌ها دسترسی ندارید، برساند این باید شما را خیلی خوشحال نماید نه ناراحت. اگر ناراحت می‌شوید، جایی از کار اشکال دارد.

۱۰- ارزش‌آفرینی هدیه به لحاظ عاطفی و معنوی باید چندین برابر هزینه‌های مادی صرف شده جهت تهیه هدیه باشد. (صرفه اقتصادی برای سازمان)

۱۱- ارزش‌‌آفرینی هدیه به لحاظ عاطفی و معنوی باید به گونه‌ای باشد که دریافت‌کننده نتواند تحت هیچ شرایطی آن را با هزینه‌های مادی قیاس نماید. (ارزش از نگاه مشتری)

۱۲- طراحی هدایای تبلیغاتی باید خلاقانه، هوشمندانه، خاص و منحصربه‌فرد باشد تا جایگاه سازمان را از منظر برندسازی رشد دهد.

موارد فوق ۱۲ نکته‌ی کلیدی در طراحی هدایای تبلیغاتی بودند. اما بسیاری از اوقات به ویژه در دوره‌های تخصصی کسب و کار، تبلیغات، مهارت‌های فروشندگی و … که برگزار می‌کنم، هنرجویان سئوال می‌کنند آیا نمونه‌ای از این هدایا را می‌توانید نام ببرید؟

البته که با شاخص‌های فوق هدایای زیادی طراحی شده است، ضمن آن که انتشارات گل‌محمدی نیز با اقداماتی خلاقانه نمونه‌هایی را تولید کرده است که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان کتاب ارزشمند تلنگر را نام برد. وقتی سازمان و یا شرکتی کتاب تلنگر را به مشتریانش هدیه می‌دهد، در واقع کتاب هدیه نداده است، بلکه تلنگر هدیه داده که اگر انسان را متوجه و آگاه سازد، دیگر نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت و آن را ارزشمند و شگفت‌انگیز خواهد ساخت.

این کتاب فوق‌العاده که تا کنون پانزده شماره از آن تولید و هر کدام چندین نوبت منتشر شده است، می‌تواند بهترین هدیه‌ی تبلیغاتی برای سازمان‌های بزرگ و کوچک باشد که ۱۲ نکته‌ی فوق در آن به زیبایی رعایت شده است.

کارگاه و دوره‌های آموزشی تخصصی

در راستاي معرفي دوره‌هاي آموزشي كلينيك فروش همايش‌هايي توسط اين موسسه برگزار مي‌گردد كه هنرجويان و صاحبان مشاغل ضمن آشنايي با محتواي دوره‌ي آموزشي، مي‌توانند در انتخاب بهترين زمان براي حضور در دوره‌ها تصميم‌گيري مناسب‌تري داشته باشند.

برای ثبت نام اولیه، در دوره‌های آموزشی فرم مقابل را پر کنید :