فروشگاه‌های حرفه‌ای / فروشندگان غیرحرفه‌ای

شنبه 17 می 2014 | 2,072 بازدید

چند روز قبل به قصد تحقیق و بررسی بخشی از بازار به اتفاق دخترم به بزرگ‌ترین راسته‌ی فروش مانتو کشور (این نقل قول از خود فروشندگان و باور آن‌هاست) در خیابان ایثار مشهد رفتم. جایی که با تعداد زیادی فروشگاه بسیار شیک و زیبا با دکورهای جذاب و چیدمان خوبی از کالا و مانکن‌های جورواجور مواجه خواهید شد. تنوع مانتوها هم قابل قبول بود و تقریبا می‌توان متصور بود که برای هر سلیقه‌ای، کالایی پیدا شود.

مشخص و معلوم بود که صاحبان این فروشگاه‌ها نسبت به ظاهر فروشگاه‌هایشان وسواس زیاد داشتند و در تلاش بودند تا نسبت به دیگران بهتر باشند و هزینه‌هایی هم که بعضا سنگین به نظر می‌آمد، متحمل شده بودند.

این موضوع جای خوشحالی دارد که تا این اندازه صاحبان مشاغل و فروشگاه‌ها به اهمیت ظاهر مغازه‌های خود پی برده‌ باشند. اما موضوعی که در همان ابتدای ورود به هر کدام از این فروشگاه‌ها به صورت زشت و زننده‌ای جلوه می‌کرد، فروشندگان به کار گرفته شده در این فروشگاه‌ها بود که نه تنها در وجود آن‌ها از ظاهر آراسته و حرفه‌ای خبری نبود بلکه در گفتار و شیوه‌ی ارتباط با مشتری نیز بسیار ضعیف نشان می‌دادند و اگر احتمالا در جمع پنج فروشنده، یک نفر خوب دیده می‌شد، در قیاس با آن چهار نفر کارآمد و تاثیرگذار نبود.

در بخش عمده‌ای از این فروشگاه‌ها عدم توجه و تمرکز فروشندگان بر ورود و خروج مشتریان مشهود بود چرا که یا در حال بازی با موبایل خود بودند و یا تماشای تلویزیون و اگر کسی به هر دلیلی این کارها را هم انجام نمی‌داد، با روزنامه و مجله خودش را سرگرم کرده بود.

در چهره‌ی بیشتر مشتریان نیز می‌توانستید رنج و ناراحتی از این بی‌توجهی و بی‌احترامی از رفتار فروشندگان را مشاهده کرد.

بعضا سلام گرمی نثار مشتریان خود می‌کردند، اما اگر مشتری انتخابی نمی‌کرد و قصد خرید نمی‌داشت، دیگر جواب خداحافظی‌اش هم داده نمی‌شد.

به نظر می‌رسد که وقت آن فرا رسیده باشد تا صاحبان این فروشگاه‌ها، با دقت و درایت بیشتری نسبت به رشد و آموزش همکاران خود همت نمایند چرا که لازمه‌ی موفقیت در کسب و کار، استفاده از همکاران حرفه‌ای است.

آیا هر کسی می‌تواند شایسته‌ی نام فروشنده باشد؟

  1. مارینا نوشته است:

    واقعا جالب بود- به خوبی وضعیت را توصیف کردید که البته به نظر من مختص آن راسته خاص مانتو فروشی نیست بلکه همه گیری دارد و به نوعی به فرهنگ تبدیل شده است ؛ البته با کامل تاسف.
    جمله ” جواب خداحافطی هم داده نمی شد” واقعا عالی بود و حاکی از نگاه کوتاه مدت و لحظه ای به مشتری دارد.
    واقعا از مطالبتون لذت بردم
    پایدار باشید

  2. تصمیم سازان نوشته است:

    به نام خدا
    از این که مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته، خوشحالم. متاسفانه باید اذعان نمود که فرمایش شما در خصوص همه‌گیر بودن این مشکلات، صحیح است. نگاه یک بار مصرف به مشتری، دامان بسیاری از کسب و کارها را گرفته است. گل‌محمدی

کارگاه و دوره‌های آموزشی تخصصی

در راستاي معرفي دوره‌هاي آموزشي كلينيك فروش همايش‌هايي توسط اين موسسه برگزار مي‌گردد كه هنرجويان و صاحبان مشاغل ضمن آشنايي با محتواي دوره‌ي آموزشي، مي‌توانند در انتخاب بهترين زمان براي حضور در دوره‌ها تصميم‌گيري مناسب‌تري داشته باشند.

برای ثبت نام اولیه، در دوره‌های آموزشی فرم مقابل را پر کنید :