تبلیغات دیجیتالی و ابزارهای اندازه‌گیری

شنبه 16 نوامبر 2013 | 2,247 بازدید

اهمیت و جایگاه تبلیغات در رسیدن به موفقیت‌های شغلی موضوعی است که تا کنون مقالات بسیار زیادی در خصوص آن نوشته شده است. تبلیغات یکی از حلقه‌های مهم در زنجیره‌ی بازاریابی و فروش به شمار می‌رود. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان نتیجه گرفت که تمامی صاحب‌نظران با تبلیغات هدفمند و برنامه‌ریزی شده موافق بوده و آن را یکی از عوامل رسیدن به موفقیت‌های شغلی می‌دانند.

در روش‌های سنتی تبلیغات مانند درج آگهی در روزنامه‌ها، پخش آگهی‌های تلویزیونی، ارسال بروشور و … اندازه‌گیری با تخمین صورت می‌گرفت. به عنوان مثال از شمارگان چاپ یک روزنامه می‌توانستیم به تعداد خوانندگان آگهی پی ببریم، اما این عدد کاملا غیرواقعی بود و قابلیت برنامه‌ریزی نداشت.

آیا تمامی خوانندگان یک روزنامه مخاطبان واقعی و اصلی آگهی چاپ شده بودند!!!؟؟؟

ارتباط یک طرفه در تبلیغات به روش‌های سنتی باعث شده بود تا ما نتوانیم به درستی مخاطبان واقعی خود را تشخیص دهیم؛ اما شرایط در تبلیغات دیجیتالی این گونه نیست.

دوطرفه بودن ارتباط در تبلیغات دیجیتالی که خود شامل روش‌های بسیار زیادی می‌باشد، موجب شده است تا ما به کمک نرم‌افزارهای اندازه‌گیری به اطلاعات ارزشمندی دست یابیم. توجه به این اطلاعات و اهمیت دادن به آن‌ها و تجزیه و تحلیل آمارهای ارائه شده، در برنامه‌ریزی تبلیغات دیجیتالی ما بسیار حائز اهمیت هستند.

آمارهای ارائه شده توسط ابزارهای اندازه‌گیری

امروزه به کمک نرم‌افزارهای مختلف امکان اندازه‌گیری تبلیغات دیجیتالی فراهم آمده است. ما به کمک این نرم‌افزارها و سرویس‌های اینترنتی قادر خواهیم بود تا اطلاعات ارزشمندی به دست آوریم. یکی از این ابزارهای مفید، امکاناتی است که سایت www.persianstat.com در اختیار قرار می‌دهد. با توجه به تشابه امکانات موجود در ابزارهای اندازه‌گیری که می‌توانید از آن‌ها برای سایت خود استفاده نمایید، مناسب تشخیص داده شد تا ابزارهای ارائه‌ شده در یک سایت ایرانی مورد ارزیابی قرار گیرد.

این اطلاعات شامل موارد زیر می‌باشند:

* آمار تعداد بازدیدکنندگان از صفحه‌ی تبلیغاتی: به کمک این آمار می‌توانیم از تعداد دفعات بازدید و تعداد نفرات بازدیدکننده اطلاع حاصل نماییم.

* پراکندگی بازدیدها در روزهای هفته: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که در چه روزهایی از هفته، بازدیدکننده‌ی بیشتری داشته‌ایم و پراکندگی بازدیدها به چه صورت بوده است.

* پراکندگی بازدیدها در ساعات روز: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که در چه ساعاتی از روز، بازدیدکننده‌ی بیشتری داشته‌ایم و پراکندگی بازدیدها به چه صورت بوده است.

* پراکندگی و آمار بازدیدها در کشورهای مختلف: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که بازدیدکننده‌ها از کدام کشورها و مناطق دنیا بوده‌اند.

* صفحات لینک داده شده: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که از چه صفحاتی به صفحه‌ی تبلیغی ما لینک داده شده است.

* سایت‌های لینک داده شده: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که از چه سایت‌هایی به صفحه‌ی تبلیغی ما لینک داده شده است.

* کلمات کلیدی جستجو شده: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که بازدیدکننده توسط چه کلمات کلیدی به صفحه‌ی تبلیغی ما هدایت شده است.

* نحوه‌ی ورود بازدیدکنندگان به صفحه: به کمک این آمار می‌توانیم دریابیم که آیا بازدیدکننده به صورت مستقیم به صفحه‌ی تبلیغی ما هدایت شده است و یا به صورت غیرمستقیم.

* موتورهای جستجو: چه موتورهای جستجویی توانسته‌اند صفحه‌ی تبلیغی ما را در نتایج جستجوی خود لیست نمایند.

* ابعاد صفحه‌ نمایش بازدیدکننده و عمق رنگ به کار رفته در آن: هنگام ورود به صفحه‌ی تبلیغی ما، صفحه نمایش بازدیدکننده دارای چه ابعاد و عمق رنگی بوده است.

* درصد مرورگرهای استفاده شده: بازدیدکننده‌ها از چه مرورگرهایی استفاده می‌نمایند.

* درصد سیستم‌ عامل‌های استفاده شده: بازدیدکننده‌ها از چه سیستم‌ عامل‌هایی استفاده می‌نمایند.

* مدت زمان بارگزاری صفحه: زمان انتظار کاربر برای بازدید از صفحه‌ی تبلیغی ما چقدر بوده است.

* مقدار زمان توقف بازدیدکننده: بازدیدکننده بعد از رسیدن به صفحه‌ی تبلیغی ما، چه مدت زمان  در آن صفحه توقف کرده است.

* دیده‌بانی از صفحه تبلیغ: آیا صفحه‌ی تبلیغ هم‌چنان قابل دسترسی می‌باشد.

چند نتیجه‌گیری مفید

آمارها و اطلاعات خام به تنهایی نمی‌توانند مفید واقع شوند. باید نسبت به ارزیابی نتایج و تجزیه و تحلیل آن‌ها اقدام نمود.

به عنوان مثال می‌خواهیم بدانیم از آمار و ارقام زیر چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت.

مثال یک: ۵۶% بازدیدکنندگان در ساعات بین ۱۲ نیمه شب تا ۴ بامداد از صفحه‌ی تبلیغاتی ما بازدید نموده‌اند. (این امر به دلیل نیمه‌بهاء بودن هزینه‌ی دسترسی به اینترنت زیاد رخ می‌دهد.)

تحلیل: باید طراحی و استفاده از رنگ‌ها در صفحه‌ی تبلیغی به گونه‌ای باشد که موجب آزردگی و خستگی چشم نگردند. در این شرایط استفاده از روشنایی زیاد در رنگ‌های مورد استفاده باعث می‌شود تا بازدیدکننده از مطالعه‌ی صفحه صرف‌نظر نماید. با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده و محاسبه‌ی ساعت دقیق آن نقطه، می‌توان با کمی دقت و هوشمندی صفحات متفاوتی برای استفاده در روز و شب طراحی نمود و متناسب با ساعت بازدید، صفحه‌ی تبلیغی مناسب را نمایش داد.

مثال دو: متوسط مدت زمان باقی ماندن بازدیدکننده در صفحه‌ی تبلیغی، ۱۵ ثانیه می‌باشد.

تحلیل: باید نسبت به بازنگری مجدد صفحه‌ی تبلیغی اقدام نمود و در صفحه‌ی جدید از نشانه‌ها، علائم و تصاویر مرتبط با موضوع تبلیغ که مفاهیم زیادی را منتقل نمایند، استفاده کرد.

مثال سه: ۶۲% از کلمات کلیدی که باعث شده است تا بازدیدکنندگان به صفحه‌ی تبلیغی ما هدایت شوند، جزو کلمات کلیدی ما نیستند.

تحلیل: باید کلمات کلیدی جدید را جزو کلمات کلیدی در نظر گرفت و نسبت به بازنگری کلمات کلیدی گذشته اقدام نمود و برای افزایش رتبه‌ی آن‌ها در جستجوگرها تلاش کرد.

مثال چهار: ۷۱% از بازدیدکننده‌ها از مرورگر IE6 استفاده می‌کنند.

تحلیل: باید استفاده از تکنولوژی‌های جدید در طراحی صفحات تبلیغی که سازگار با این مرورگر نبوده را به حداقل رساند.

مثال پنج: ۶۸% از بازدیدکننده‌ها از مرورگر IE6 استفاده می‌کنند.

تحلیل: باید استفاده از تکنولوژی‌های جدید در طراحی صفحات تبلیغی که سازگار با این مرورگر

مثال شش: ابعاد صفحه نمایش۱۲% از بازدیدکننده‌ها ۱۲۸۰ x 1024 و ۵۹% از آن‌ها ۱۰۲۴ x 768 می‌باشد.

تحلیل: اگر طراحی صفحه‌ی تبلیغی ما بر اساس ابعاد ۱۲۸۰ x 1024 انجام شده باشد، فقط ۱۲% از بازدیدکنندگان می‌توانند صفحه‌ی تبلیغی را به درستی مشاهده نمایند و ۵۹% از بازدیدکننده‌ها صفحه‌ی تبلیغی را بزرگ‌تر از صفحه نمایش خود می‌بینند، که زیبایی و تاثیرگذاری واقعی طرح را ندارد.

مثال هفت: ۱۳% بازدیدکنندگان توسط ایمیل‌های ارسال شده به آن‌ها به صفحه‌ی تبلیغی ما هدایت شده‌اند. (مثلا ۱۷۲ نفر)

تحلیل: اگر تعداد ایمیل‌های ارسال شده در بازاریابی ایمیلی یا E-mail Marketing مثلا ۵۰۰۰ عدد باشد، و فقط ۱۷۲ نفر از دریافت‌کنندگان ایمیل ترغیب به بازدید از صفحه‌ی تبلیغی ما شده‌ باشند، باید طراحی ایمیل، متن ایمیل، زمان ارسال و گروه‌های دریافت‌کننده ایمیل مورد بازنگری قرار گیرند.

موارد فوق مثال‌هایی ساده اما مهم در اندازه‌گیری تبلیغات دیجیتال به شمار می‌روند. با توجه به دوطرفه بودن تبلیغات دیجیتال و امکان استفاده از آمار و ارقام اطلاعاتی به کمک نرم‌افزارها و سهولت در بازنگری و اصلاح تبلیغات نامناسب با صرف هزینه‌های کم، لازم است تا همواره نسبت به تجزیه و تحلیل تبلیغات دیجیتالی و اندازه‌گیری میزان کارایی و درآمدزایی آن‌ها اقدام نمود.

کارگاه و دوره‌های آموزشی تخصصی

در راستاي معرفي دوره‌هاي آموزشي كلينيك فروش همايش‌هايي توسط اين موسسه برگزار مي‌گردد كه هنرجويان و صاحبان مشاغل ضمن آشنايي با محتواي دوره‌ي آموزشي، مي‌توانند در انتخاب بهترين زمان براي حضور در دوره‌ها تصميم‌گيري مناسب‌تري داشته باشند.

برای ثبت نام اولیه، در دوره‌های آموزشی فرم مقابل را پر کنید :